Seydişehir’in ilk Hristiyan halkı
Seydişehir’in ilk Hristiyan halkı
Tarihçi Ercan Arslan: “Seydişehir’in ilk Hristiyan halkı ve onlara dair buluntuların halen var olduğu Antik Elvastepe yerleşimi, Dikilitaş köyündeki mimari unsurlar, Seki yurtları Nekropolü inanç turizmi açısından son derece önemli bulgulardır.
Tarihçi Ercan Arslan: “Seydişehir’in ilk Hristiyan halkı ve onlara dair buluntuların halen var olduğu Antik Elvastepe yerleşimi, Dikilitaş köyündeki mimari unsurlar, Seki yurtları Nekropolü inanç turizmi açısından son derece önemli bulgulardır. Bu alanların tahribinin önlenmesi ve tanıtımının yapılması önem arz etmektedir”
Seydişehir köyleri içerisinde en fazla haç işaretli mezar taşı (stel) Dikilitaş köyündeki evlerde, çeşmelerde ve sarnıçlarda yapı malzemesi olarak kullanılmıştır. Bu taşlar 3 km mesafedeki Elvastepe Antik yerleşim yerinden (yükseklik 2000 m.) getirilmiştir. Hristiyanlıkta haç en önemli dinî-ikonografik şekil ve semboldür. Hıristiyan inancına göre çarmıha gerilmek suretiyle haçta can veren Hz. Îsâ, insanlığın aslî günahına kefâret olmak üzere kendini feda ettiği için haç onun kurban oluşunun sembolü kabul edilir.
Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan Tarihçi Ercan Arslan şunları söyledi: “Konya’nın Sille Mahallesi’ndeki Aya Elena kilisesi ve diğer dini unsurlar, Hatunsaray (Listra), Gökyurt (Kilistra) Antik yerleşimleri Hıristiyanlar için oldukça önemliydi. Hıristiyan kaynaklarına göre, Lystra’ya gelen ilk Hıristiyanlar Tarsuslu Pavlus (Saint Paul M.S. I.yüzyıl) ve Barnabas’tır. Burada kendilerine inanan ilk kişi Azize Thecla olacaktı. Hatunsaray’a 15 km mesafede Gökyurt (Kilistra) da bulunan elçisel kiliselerin varlığı Aziz Pavlus’un öğretilerinin burada yoğun bir taraftar bulmuş olduğunu göstermektedir. Seydişehir sınırları içerisinde yer alan Elvastepe Antik yerleşiminin ise Hatunsaray (Listra) yolu üzerinde olması buradan inanış yönüyle etkilenmenin tabi olacağı yönündeki düşüncemizi destekler mahiyettedir. İlk Hristiyanların Roma idaresinden korunma ve güvenlik kaygılarıyla yüksek noktalara yerleştikleri ve ibadet alanlarını ise mevcut doğal malzemeye oymak suretiyle oluşturdukları pek çok Antik yerleşim yerinde görülen ortak bir özelliktir. Sille ve Kilistra gibi Elvastepe’de de bunun örneklerini görmek mümkündür.
Elvastepe’de araştırmacılar tarafından yapılan yüzey tetkiklerinde Helenistik Dönem’den itibaren Bizans Dönemi’ne kadar yerleşim olduğu tespit edilmiştir. Elvastepe’ nin zirvesindeki kayalık alanda Erken Bizans Dönemi’ne ait bir şapel(küçük kaya kilisesi), şapelin kuzeyini sınırlandıran doğal kaya yüzeyine açılmış tabut şeklinde bir mezar, batı cephesindeki kaya yüzeyinde ise vaftiz teknesi olarak kullanım gördüğü düşünülen yuvarlak formlu bir oyukluk yer almaktadır. Tüm bu veriler Antik Çağ Seydişehir’inde ilk Hristiyanlar’ın, Listra ve Kilistra’dan etkilenen Elvastepe halkı olduğunu göstermektedir. Buranın kentimizde Pagan (Putperest-Çok Tanrılı) Roma devrinden ilahi kaynaklı tek tanrılı inanç sistemine geçilen ilk yerleşim olması anlamlıdır”.
Tarihçi Arslan devam ederek “Seydişehir köylerinde 2010 yılı Eylül ayında yaptığımız yüzey araştırmalarında Seydişehir’in Dikilitaş köyünde fazlaca, Gökyüzü (Suberde) köyünde bir, İncesu köyünde de bir istavroz kabartmalı çift tavus kuşlu lahit parçasına tesadüf ettik. Muhtemelen bu unsurlar da Elvastepe’den nakledilmiş olmalıdır. Çavuş mahallesi sınırları içinde yer alan Seki yurtları Nekropolü’nün de sonraları ibadet alanı olarak kullanılmış olma ihtimali bulunmaktadır. Seydişehir’in ilk Hristiyan halkı ve onlara dair buluntuların halen var olduğu Antik Elvastepe yerleşimi, Dikilitaş köyündeki mimari unsurlar, Seki yurtları Nekropolü inanç turizmi açısından son derece önemli bulgulardır. Bu alanların tahribinin önlenmesi ve tanıtımının yapılması önem arz etmektedir” dedi.
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.